Analiza SWOT
Zamknij
+48 505 536 664
Pon - Pt : 8:00 - 16:00

Analiza SWOT

TAXfit SWOT

W ostatnim poście wspomnieliśmy o analizie SWOT. Czym jest dokładnie to narzędzie, jak stosować je prawidłowo i kiedy może nam służyć do podjęcia właściwych decyzji? 

Co to SWOT?

Często pisząc biznes plan lub starając się o dofinansowanie z urzędu będziemy musieli przeprowadzić analiz SWOT czyli określić mocne i słabe strony naszego pomysłu, oraz okazje i zagrożenia jakie przed nami stoją (ang. Strengths, Weaknesses, Opportunities i Threats). Wiele osób używając tego narzędzia po raz pierwszy ma duży problem ze zrozumieniem różnicy pomiędzy dwoma pierwszymi częściami i dwoma drugimi, dlatego przyjrzyjmy się im z punktu pisania biznesplanu dla jednoosobowej działalności gospodarczej..

 

Mocne strony

Dotyczą w tym wypadku przede wszystkim nas jako właścicieli firmy. Naszych umiejętności i relacji z innymi ludźmi. Silnymi stronami mogą być na przykład posiadane umiejętności techniczne lub lingwistyczne albo znajomość z dobrą księgową.

 

Słabe strony

Dotyczą naszych ograniczeń i braków w wiedzy. Jeśli na przykład chcemy prowadzić restaurację a nigdy nie pracowaliśmy w gastronomii to zdecydowanie jest to nasza słaba strona. Możemy za nie uznać także braki w umiejętnościach miękkich czy trudności w nawiązywaniu kontaktów z innymi ludźmi. 

 

Okazje

Tym razem rozważania kierujemy w stronę firmy którą zakładamy, a nie nas samych. Okazją może być innowacyjny produkt, usługa którą chcemy zaoferować, nisza na rynku lub nawet chwilowa moda. 

 

Zagrożenia

One także dotyczą naszej firmy. Mogą to być wysokie koszty inwestycji, koszty zatrudnienia pracowników albo zmienność prawa pracy i prawa podatkowego w Polsce. 

 

Równowaga to podstawa

Przygotowując analizę SWOT dla dofinansowania warto zwrócić uwagę aby złe i dobre cechy się równoważyły. Nie powinniśmy zostawiać zaobserwowanych słabych stron czy zagrożeń bez rozwiązania. Dla przykładu, jeśli naszą słabą stroną jest nieznajomość prawa podatkowego to mocną stroną może być wspomniana znajomość rzetelnego biura rachunkowego. Dobrze jest też zwrócić szczególną uwagę na równomierne wypełnienie tabeli, dlatego każde z pól powinno mieć po 4-5 przykładów.