PARP - Dofinansuj swój pomysł
Zamknij
+48 505 536 664
Pon - Pt : 8:00 - 16:00

PARP - Dofinansuj swój pomysł

Dofinansuj swój pomysł

Masz pomysł na nowy biznes, chcesz rozwinąć już istniejący lub wprowadzić na rynek nowy typ produktu? Często największą przeszkodą jest źródło finansowania… ale czy aby na pewno?

Każde działanie biznesowe można podzielić co najmniej na 3 główne etapy. Pomysł, planowanie i realizacja. Wszyscy ludzie na świecie nieważne czy prowadzą własną działalność gospodarczą czy nie mają “świetny pomysł na doskonały biznes”. Niestety znakomita większość na pomyśle poprzestaje twierdząc, że brak im wiedzy lub środków finansowych. Jeśli jednak należycie do tego wąskiego grona które od marzeń potrafi przejść do planowania i realizacji, to dobrze jest planować działania ze wsparciem. Tym bardziej że możemy pozyskać często 80-90% finansowania wypełniając kilka dokumentów, które i tak powinniśmy przygotować dla samych siebie. 

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości to jednostka, podległa ministrowi gospodarki, mająca na celu wsparcie Waszych inicjatyw. Jej działania skupione są głównie na wsparciu innowacyjnych pomysłów, prac badawczych, rozwoju regionów Polski w gorszej sytuacji gospodarczej, zwiększeniu eksportu oraz wdrażaniu nowych technologii w Waszych przedsiębiorstwach. Już brzmi dość wzniośle, ale właściwie to tylko semantyka, która niepotrzebnie przeraża ludzi.

Niestety wielu małych przedsiębiorców nie korzysta z dofinansowań ponieważ w naszym społeczeństwie panuje przekonanie że aby uzyskać dofinansowanie z budżetu Państwa lub Funduszy Europejskich potrzebna jest “dosłownie tona papierów”. Rozwiejemy zatem ten mit. Każdy projekt który realizujemy ze wsparciem PARP lub dowolnego, innego operatora, musi przede wszystkim spełniać kryteria wymogów i celowości. Co to oznacza w praktyce? Otóż to, że posiadamy do wyboru różne projekty, kierowane do różnych podmiotów. Jedne będą wymagać międzynarodowego konsorcjum przedsiębiorców, inne dedykowane będą dla firm prowadzących działalność w konkretnych województwach, a jeszcze inne będą posiadały różnorakie wymogi. Nie można zrażać się po przeczytaniu 2-3 ogłoszeń twierdząc, że nie ma nic dla naszej firmy. Wystarczy poszukać, a z pewnością trafimy na projekt który do nas pasuje. Zawsze też możemy poprosić o wyjaśnienie i uszczegółowienie wymagań. Przejdźmy zatem do celowości. 

Legendą obrosły uzasadnienia wniosków które przedsiębiorcy piszą w celu pozyskania dotacji. Tymczasem nie taki urzędnik straszny jak go malują. Obowiązkiem każdego operatora jest udowodnienie że dysponowane przez niego środki spożytkowane zostały zgodnie z ich przeznaczeniem. Dlatego każde działanie które zostanie przez niego wsparte musi być dokładnie wyjaśnione. W zależności od programu, może być od nas wymagane przygotowanie opisu, wyjaśniającego po co chcemy wprowadzić daną rzecz w naszej firmie i jakie korzyści nam to przyniesie. Czasami, przy większych projektach dokumenty mogą zawierać miejsce na analizę SWOT, badanie rynku i konkurencji czy nawet pełny biznesplan. Stanowi to z pewnością trochę papierkowej roboty, jednak patrząc na sprawę logicznie, czy nie powinniśmy tego przygotowywać dla każdego nowego przedsięwzięcia? Te dokumenty nie stanowią przeszkody, a wręcz przeciwnie, mają nam pomóc usystematyzować nasz pomysł, sprawdzić jego sensowność i realne możliwości wdrożenia. Ważna jest jedna zasada! Nie działajmy na ostatni moment. Jeśli przygotujemy wniosek odpowiednio wcześniej, zawsze możemy poprosić urzędnika lub kogoś zaznajomionego w temacie o pomoc i weryfikację wstępną przed złożeniem kompletu dokumentów. Większość wniosków odpada z drobnych przyczyn formalnych, bo jest składana na szybko, na ostatni moment i nie ma już czasu żeby coś poprawić.

Dlatego warto śledzić na bieżąco stronę https://www.parp.gov.pl oraz programy dofinansowań, szkoleń i wsparcia jakie tam się pojawiają. Na pewno nie zaszkodzi to naszemu biznesowi, a może mu znacząco pomóc. Serdecznie polecamy.

PS: Ze strony naszego biura rachunkowego taka mała podpowiedź: najlepszy okres na składanie wniosków o dofinansowania i szkolenia to właśnie czas wakacji. Wielu przedsiębiorców czeka z działaniami aż zakończy się okres urlopowy więc konkurencja jest dużo mniejsza.