Przychody i realne zarobki część pierwsza
Zamknij
+48 505 536 664
Pon - Pt : 9:00 - 17:00

Przychody i realne zarobki część pierwsza

Przychody i realne zarobki część pierwsza

Zaczynając swoją przygodę z biznesem po raz pierwszy można odnieść wrażenie że wróciliśmy do czasów szkolnej ławki i musimy się nauczyć wielu nowych pojęć lub przedefiniować znane nam na nowo. 

Często zdarza się używać w potocznej mowie zdań typu: ‘weź sobie to na firmę, będzie taniej’ lub ‘wrzuć sobie to w koszty’. Takie stwierdzenie bywają często nieprawidłowe, a przynajmniej nieprecyzyjne. Dziś przyjrzymy się kilku podstawowym pojęciom, które dla osób prowadzących działalność gospodarczą są oczywiste, jednak dla tych z Państwa którzy zamierzają dopiero rozpocząć przygodę z biznesem będą niezbędne.

Dla wyjaśnienia tematu, wybierzmy sobie fikcyjną działalność gospodarczą, np: sprzedaż części i akcesoriów do telefonów komórkowych. Na podstawie takiej działalności w każdym punkcie wyjaśnimy omawiane zagadnienia, oczywiście za pomocą hipotetycznych kalkulacji. Zacznijmy więc od tego co najprzyjemniejsze czyli…

 

1. Przychody

Jest to teoretyczna kwota jaką przedsiębiorstwo zyskało na sprzedaży świadczonych przez siebie usług. Określa się ją na podstawie wystawionych rachunków lub faktur od kwoty netto (jeśli podatnik rozlicza się z podatku VAT) lub brutto (w przeciwnym wypadku). Czemu zatem teoretyczna? Dlatego że wysokość przychodów określają właśnie te rachunki i faktury, nawet jeśli nie zostały jeszcze opłacone. Mierzy się go zawsze w skali czasu np: miesiąca, kwartału, roku,... 

 

Przykład teoretyczny:

Zakładając że w naszej fikcyjnej działalności jesteśmy płatnikiem VAT o stawce 23% i sprzedaliśmy w sierpniu br. innej firmie akcesoria za 12’300zł to nasz przychód wyniesie 10’000zł za ten miesiąc (2300zł stanowi podatek VAT). Nie jest on kwalifikowany jako przychód czy zysk. 

 

 

2. Koszty

Teraz mniej przyjemny aspekt, mianowicie to co musimy wydać, zanim zarobimy. Oczywiste jest to że pozyskanie towaru też kosztuje bez względu czy jesteśmy producentem czy pośrednikiem w handlu. Kosztem mogą być też inne rzeczy które są POTRZEBNE do prowadzenia przez nas działalności. Zatem za koszt możemy uważać wynajem biura, koszty związane z transportem, wypłaty dla pracowników, sprzęt komputerowy lub oprogramowanie, zakup towaru, wykonanie i utrzymanie strony internetowej,... ogólnie rzecz biorąc wszystko, pod warunkiem że faktycznie tego potrzebujemy. 

 

Załóżmy że chcemy zakupić aparat fotograficzny, wysokiej klasy. Czy możemy określić go jako koszt w naszej firmie? Jak najbardziej, o ile faktycznie użyjemy go do zrobienia zdjęć produktów lub kręcenia filmów promocyjnych. Czy możemy więc kupować aparaty także dla naszych bliskich i znajomych wliczając je w koszta? Zdecydowanie nie, bo taki zakup będzie uważany przez urząd skarbowy za próbę uniknięcia płacenia podatku dochodowego co stanowi przestępstwo. Tak samo, nie wliczymy w koszta prowadzenia naszej jednoosobowej firmy handlowej zakupu nowego telewizora do domu, hulajnogi dla dziecka czy skrzynki energetyków bo pracujemy do późna. Oczywiście próbować zawsze można, co nie znaczy że się uda. Jeśli zakup jest dyskusyjny, przedsiębiorca ma prawo, a od niedawna nawet obowiązek się z niego wytłumaczyć. W większości przypadków, nawet jeśli urząd uzna koszt za niezwiązany z działalnością, to raczej zostanie on jedynie wykreślony z listy kosztów. Oczywiście nie dotyczy to jawnych naruszeń, kiedy np. prowadząc naszą jednoosobową działalność, handlującą telefonami wrzucimy w koszty zakup quada, bo chcieliśmy taniej kupić siostrzeńcowi prezent komunijny. Takie beztroskie podejście może mieć daleko idące konsekwencje, dlatego dobre biuro księgowe podpowie nam co może zostać zanegowane na naszej liście kosztów. 

 

Przykład teoretyczny

Dla ułatwienia będziemy operować domyślnie cenami netto (bez podatku VAT). Załóżmy że koszty zakupionego towaru który sprzedaliśmy to 4000zł. Koszty stałe czyli wynajem biura, obsługa księgowa, utrzymanie strony internetowej i opłacenie ZUS to około 2000zł. Płatności na rzecz ZUS w pewnej części też stanowią koszt ale dokładne wyliczenie jest tematem na osobny artykuł. Do tego w tym miesiącu postanowiliśmy zakupić aparat w cenie 2600zł brutto. Jednak pamiętamy że liczy się cena netto więc koszt aparatu to 2000zł, a nie 2600zł. Razem nasze koszty to 8000zł.

 

Dalsza część wpisu znajduje sie pod tym LINKIEM